Ketahui Kesan Sampingan Pemindahan Buah Pinggang(Bah 2)


Assalamualaikum pembaca sekalian,

Untuk makluman semua, artikel ini adalah sambungan dari bahagian pertama. Untuk membaca bahagian pertama dari artikel ini, anda boleh klik di sini. Dalam bahagian ini, pembaca akan mengetahui apakah persediaan anda sebelum menjalani prosedur pemindahan buah pinggang.

Memilih Pusat Untuk Menjalani Pemindahan

Sekiranya doktor anda mengesyorkan anda untuk menjalani pemindahan buah pinggang, anda mungkin akan dirujuk kepada pusat pemindahan. Anda bebas untuk:

  • Memilih pusat pemindahan anda sendiri
  • Memilih pusat pemindahan yang disediakan oleh syarikat insuran(sekiranya ada)

Apabila anda telah membuat pemilihan pusat pemindahan, anda perlu:

  • Belajar tentang bilangan dan jenis pemindahan yang dijalankan oleh pusat tersebut setiap tahun.
  • Mengetahui tentang latar belakang penderma organ pusat pemindahan tersebut dan kadar meneruskan hidup setelah melakukan pemindahan buah pinggang.
  • Bandingkan statistik pusat pemindahan melalui pengkalan data web yang disenggarakan oleh pejabat Pendaftaran Saintifik Penerima Pemindahan.
  • Pertimbangkan perkhidmatan tambahan yang disediakan oleh pusat pemindahan pilihan anda, seperti menyelaras kumpulan sokongan, membantu mengatur perjalanan, membantu dengan perumahan tempatan sepanjang tempoh pemulihan dan juga menawarkan sumber-sumber rujukan lain.

Selepas anda telah memilih pusat pemindahan, anda akan menjalani satu penilaian untuk menentukan sama ada anda memenuhi syarat-syarat kelayakan pusat pemindahan buah pinggang yang telah anda pilih.

Pegawai di pusat pemindahan akan menilai sama ada anda:

  • Cukup sihat untuk menjalani pembedahan dan bersedia untuk mengambil ubat sepanjang hayat selepas pemindahan.
  • Mempunyai apa-apa keadaan perubatan yang boleh menghalang kejayaan pemindahan.
  • Adakah sanggup dan mampu untuk mengambil ubat seperti yang diarahkan.

Mencari Penderma

Penderma buah pinggang boleh dicari samada yang masih hidup atau meninggal dunia, samada yang berkaitan atau tidak berkaitan dengan anda. Pegawai yang memantau tahap kesihatan anda akan melihat faktor-faktor seperti jenis darah dan tisu buah pinggang sekiranya penderma yang sesuai untuk anda merupakan individu yang masih hidup. Selalunya ahli keluarga merupakan orang yang paling sesuai untuk menjadi penderma buah pinggang. Tetapi ada juga pemindahan yang berjaya merupakan penderma dari kalangan mereka yang bukan ahli keluarga penerima.

Sekiranya penderma buah pinggang yang sesuai tidak dijumpai, nama anda akan diletakkan dalam senarai menunggu untuk menerima buah pinggang dari mereka yang telah meninggal dunia. Disebabkan oleh kejayaan pemindahan buah pinggang dalam merawat kegagalan buah pinggang, senarai nama menunggu telah berkembang dengan begitu ketara. Tempoh menunggu untuk menerima buah pinggang boleh memakan masa setahun atau pun lebih.

Kekal Sihat

Samada anda dalam proses menunggu penderma buah pinggang yang sesuai atau pun pembedahan menjalani pemindahan buah pinggang sudah dijadualkan, adalah penting untuk memastikan anda kekal sihat.

  • Ambil ubat anda sebagaimana yang ditetapkan.
  • ¬†Ikuti garis panduan pemakanan dan latihan senaman yang ditetapkan.
  • Patuhi semua temu janji dengan pegawai penjagaan kesihatan anda.
  • Sentiasa libatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang sihat, termasuk berehat dan menghabiskan masa dengan keluarga dan rakan-rakan.

Jika anda sedang menunggu buah pinggang yang didermakan, pegawai pemindahan tahu bagaimana untuk menghubungi anda pada setiap masa. Pastikan hospital anda dibungkus beg berguna, dan menguruskan pengangkutan ke pusat pemindahan terlebih dahulu. Simpan dengan baik beg kesihatan serbaguna yang diberikan oleh pihak hospital dan uruskan pengangkutan ke pusat pemindahan terlebih dahulu.

Nota: Artikel ini akan bersambung pada siri yang ketiga.

Sumber artikel: http://bit.ly/qX4a3i

 

Anda rasa artikel di atas bermanfaat? Tunjukkan sokongan anda. Kongsikanlah ia dengan rakan-rakan anda. Atau klik butang like dan juga google plus one di bawah. Saya sangat menghargainya.

Tentang penulis: Abdullah Idris merupakan pengasas blog kesihatan ini. Dapatkan update terkini melalui facebook atau twitter. Atau langgan artikel terkini yang mengandungi tip
& panduan penting
untuk kesihatan buah pinggang melalui emel.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 thoughts on “Ketahui Kesan Sampingan Pemindahan Buah Pinggang(Bah 2)

    • Betul tu bro.Yang sebaiknya jagalah kesihatan dari awal,jangan tunggu dah sakit baru nak jaga kesihatan.

  1. Kawan aku dulu adik dia yang dermakan…
    Tu pun dia sanggup terima setelah puas dipujuk oleh adik dan keluarga dia..

  2. akhirnya, yg terbaik ttp juga mencegah yakni berusaha utk menjaga nikmat kesihatan yg Allah kurniakan.

    Selebihnya kita serahkan pada Allah..

    terima kasih BPS kerna terus konsisten dalam berkongsi tips kesihatan..terbaik!

    • Terima kasih kerana masih sudi menjenguk blog saya ni.Saya pun agak sibuk kebelakangan ni sampai blog tak sempat nak diupdate dengan artikel terkini.

  3. salam,,
    nak tanya sikit,kalau nak masukkan nama kita untuk senarai menunggu untuk dapatkan buah pinggang mcm mana?minta sesiapa yg arif menjawab.
    TQ:D

    • Biera razak,kalau anda memang merupakan seorang pesakit dialisis anda boleh dapatkan maklumat bagaimana untuk memasukkan nama anda dalam senarai menunggu untuk mendapatkan penderma organ buah pinggang.

      • sebelum nie pernah tanya doktor yang merawat,,dia kata nama pesakit mmg akan terus dimasukkan ke senarai menunggu tetapi selepas itu tak dapat apa maklumat lagi..untuk makluman admin, saya mempunyai seorang abang dan adik yg msih bersekolah yang menghidap penyakit buah pinggang.saya harap admin dapat membantu bagaimana nak dapatkan maklumat terperinci untuk kita pastikan nama pesakit termasuk dlm senarai penunggu utk buah pinggang yg baru.TQ:)

  4. salam semua….
    saya dgn seikhlas hati ingin mendermakan 1 dr buah pinggang saya bg yg memerlukan….terutamanya kaum hawa….boleh hubungi saya di 017-6281532 atau email saya aryfadzil@gmail.com…..

  5. Emak sy dilahirkn dgn 1 buah pinggang.Alhamdulillah Sehingga sekarang dia masih bersama sy lg .tp yg merisaukn,mak saya telah pun menjalani dialisis disbbkn kegagalan buah pinggang yg 1 tu..skrg sy berusaha utk mendaftarkn dia sbg penerima organ tp sy xtau cr nye.keadaan emak sy sejak akhir2 ini amat membimbangkn…

    • Dah cuba tanya pada hospital yang berdekatan cara untuk masukkan nama mak sebagai penerima organ buah pinggang?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

PERCUMA!Panduan Diet Untuk Pesakit Buah Pinggang