Bagaimana Untuk Memulihkan Kerosakan Buah Pinggang


Assalamualaikum pembaca sekalian,

Kerosakan buah pinggang adalah istilah umum yang digunakan untuk menggambarkan apa-apa kemerosotan dalam fungsi buah pinggang. Ia boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan atau kecederaan, termasuk kencing manis, jangkitan, tekanan darah tinggi, tekanan darah rendah, batu karang, komplikasi transfusi dan penyakit autoimun. Walaupun beberapa bentuk kerosakan buah pinggang akan kembali pulih, bentuk kerosakan yang lain hanyalah boleh diperlahankan tetapi tidak dapat disembuhkan.

Mendiagnosis dan Memulihkan Kegagalan Buah Pinggang Akut

Kegagalan buah pinggang akut adalah keadaan yang kebiasaannya dapat dipulihkan jika dirawat dengan betul. Istilah ini meliputi apa-apa bentuk ketidakupayaan buah pinggang untuk menyingkirkan bahan buangan dari aliran darah atau membuat air kencing secara tiba-tiba. Gejala-gejala kegagalan buah pinggang akut termasuk pembendungan cecair dan bengkak, pengurangan atau pemberhentian yang lengkap dalam pengeluaran air kencing, tekanan darah tinggi, loya, keletihan, najis berdarah, sawan, pergerakan perlahan dan perubahan dalam fungsi mental. Jika anda mengalami salah-satu daripada tanda-tanda ini, dapatkan rawatan perubatan dengan segera.

Sebelum cuba memulihkan kegagalan buah pinggang anda, doktor anda terlebih dahulu perlu mendiagnosis dan mengawal punca-punca asas. Setelah proses ini berjalan, mereka akan menilai fungsi buah pinggang anda dan berusaha untuk mengembalikan kepada julat normal. Dalam usaha untuk melindungi buah pinggang anda daripada pembentukan bendalir dan bahan buangan di dalam darah, anda akan diletakkan pada diet yang menghadkan pengambilan cecair. Anda juga berkemungkinan perlu mengelakkan makanan yang tinggi kandungan protein, kalium dan garam, dan meningkatkan pengambilan karbohidrat. Dalam usaha untuk mengelakkan pembentukan kalium berlebihan, anda boleh diberikan natrium sulfat (polystyrene Kayexalate), glukos atau kalsium.

Dalam banyak kes, buah pinggang anda untuk sementara waktu tidak dapat menjalankan fungsi mereka tanpa bantuan  langsung. Jika ini berlaku, anda perlu menjalani dialisis, atau mekanikal pembersihan toksin dalam darah anda. Dalam prosedur dialisis yang biasa, darah secara beransur-ansur dikeluarkan dari badan anda ke dalam mesin yang direka untuk meniru fungsi buah pinggang, dan kemudian kembali ke dalam badan anda. Dengan cara ini,  doktor akan memberikan masa kepada buah pinggang anda untuk sembuh dan kembali kepada fungsi normal. Walaupun kronik, atau semakin teruk, penyakit buah pinggang kadang-kadang terbentuk daripada kegagalan yang teruk, rawatan yang sewajarnya biasanya berkesan dalam memulihkan fungsi buah pinggang dalam tempoh beberapa minggu atau bulan.

Memahami dan Merawat Kegagalan Buah Pinggang Kronik

Menurut Perpustakaan Perubatan Kebangsaan Amerika Syarikat dan Institut Kesihatan Kebangsaan, kegagalan buah pinggang kronik dan komplikasi yang berkaitan dengannya akan menimpa kira-kira satu dalam setiap 500 orang Amerika, dan yang paling biasa akibat dari kencing manis dan tekanan darah tinggi. Berbeza dengan kegagalan akut, dengan tanda-tanda luar yang jelas, kegagalan buah pinggang kronik biasanya terbentuk secara perlahan-lahan dari masa ke masa dan pada mulanya tidak menunjukkan sebarang gejala. Walau bagaimanapun, kerosakan dalaman secara beransur-ansur akan meningkat, dan sebahagian besar fungsi buah pinggang boleh berfungsi sebelum ianya mengalami kegagalan sepenuhnya.

Jika anda didiagnosis dengan kegagalan buah pinggang kronik, untuk memulihkan kembali fungsinya tidak mungkin. Pusat-pusat rawatan yang terdapat disekitar anda akan berusaha untuk mengurangkan tahap kerosakan buah pinggang anda dan mencegah kerosakan buah pinggang lanjut. Di samping rawatan dialisis dan diet yang digunakan untuk kegagalan akut, anda mungkin perlu melakukan pemindahan darah atau kaedah perubatan yang lain untuk mengelakkan komplikasi dari anemia. Berjumpalah dengan doktor anda untuk mendapatkan penjelasan penuh rawatan untuk kegagalan buah pinggang kronik.

Sumber artikel: http://goo.gl/qT2MW

Anda rasa artikel di atas bermanfaat? Kongsikanlah ia dengan rakan-rakan anda. Atau klik butang like dan juga google plus one di bawah. Saya sangat menghargainya.

Tentang penulis: Abdullah Idris merupakan pengasas blog kesihatan ini. Dapatkan update terkini melalui facebook atau twitter. Atau langgan artikel terkini yang mengandungi tip & panduan penting untuk kesihatan buah pinggang melalui emel.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 thoughts on “Bagaimana Untuk Memulihkan Kerosakan Buah Pinggang

    • Bukan penyakit pinggang bro,buah pinggang.Tu lah,saya dah kena penyakit ni,dah tau macam mana susahnya.

    • Itu salah satu jalannya juga tetapi menggunakan buah pinggang baru juga ada kesan buruknya.Bro boleh rujuk artikel tentangnya di blog saya.

    • Selalunya bro,apabila tanda-tanda masalah buah pinggang sudah muncul,ianya menunjukkan tahap kerosakan di tahap kronik. Maka ianya perlu dijaga agar tidak bertambah rosak atau mengalami kegagalan buah pinggang.

    • Sebab kebanyakan makanan sekarang tidak elok untuk kesihatan.Saya cadangkan pengambilan supplement kesihatan adalah sangat perlu.

  1. salam..
    saya URID acid dah tinggi..so buah pinggang pun ada problem.
    saya buat check up pada bulan feb : resultnya 4.5 tapi bulan june dah 8.5.

    mungkin ada mulfunction kat kidney nii

    • Apabila seseorang itu disahkan mengidap penyakit buah pinggang melalui ujian tertentu.Diantara tanda buah pinggang bermasalah ialah wujudnya protein di dalam urin.Dalam keadaan ini biasanya doktor akan berikan ubat.

      Perkara lain yg perlu diberikan perhatian ialah dari segi pengambilan diet.Diet yg tinggi protein,sodium,potassium dan fosforus hendaklah dikurangkan.Saya cadangakan agar berjumpa dengan pakar diet dan rancang satu diet yg sesuai.

      • stage kerosakan buah pinggang di tahap 2, selain dr diet rendah protien, dgn mengambil supp cellfood ni adakah akan dpt membantu masalah ni dr berlarutan atau mungkin dpt memulihkan semula fungsi buah pinggang tu & tak perlu mengambil ubat doctor lagi?

  2. salam bro,ak crea tgginaik 140.. normal 115 ja max..
    cuak nie risau tkot dialysis…

    • Wslm,kalau bacaan kreatinin baru 140 itu menunjukkan masalah buah pinggang anda masih diperingkat awal.Tetapi ianya perlu dirawat dengan segera supaya tidak bertambah teruk.Antara yang perlu dilakukan ialah amalkan diet yang betul.

  3. salam..saya nk tanye mcmne nak dpt produk nie (cellfood) secara online? sbb
    husband saya ialah pesakit buah pinggang & skrg tlh buat dyalisis selama 1 thn & blhkah dia mengambilnye sdgkn sudah mmbuat dyalisis?…

  4. Assalamualaikum, ibu saya berumur 70 tahun Dan baru2 ini didapati Bataan kreatinin adalah 222. Adakah ini serious. Doc kata dah stage 4. Selain hemodialysis, adakah cara lain utk pulihkan fungi buah pinggangnya

    • Wslm,222 tu memang tahap tinggi bacaan kreatininnya.Apabila buah pinggang dah rosak mmg tiada jln lain melainkn dialisis perlu dilakukan dengan segera bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini.Tetapi klu belum dialisis sy mencadangkn cellfood.

  5. Assalamualaikum…saya baru buat ujian kesihatan dan bacaan kreatinin juga 222 dan ada kencing kotor, bacaan urine yg lain semua ok tapi saya tiada langsung simptom2 sakit buah pinggang seperti yg tertera. Buat masa ini doktor cuma memberi antibiotik dahulu utk kencing kotor dan merujuk pada doktor pakar dalam masa terdekat. Saya ingin juga mencuba produk cellfood, mcmana nk order ya..t’kasih

  6. Assalam tuan. Bacaan kreatinin sy sudah meningkat hingga 800. Doktor sarankan sy buat CAPD….macam2 sy cuba untuk merendahkan bacaan terse but, tp x berjaya juga…boleh ke sy cuba cellfood walaupon bacaan sudah meningkat?tqvm tuan

    • Waalaikumussalam, bacaan kreatinin Alin dah terlalu tinggi tu.Mungkin penyakit buah pinggang Alin dah tahap 4. Sebab tu doktor cadangkan buat dialisis. Boleh nak cuba cellfood. Kesembuhan dari Allah.

  7. Salam.. saya kini berusia 36 tahun dan telah disahkan mengidap penyakit buah pinggang kronik (end stage). Sekarang sedang menjalani rawatan dialisis di hospital. Pada awal penyakit saya dikesan kretinin saya sebanyak 2200 dan selepas sebulan dialisis telah turun kepada 750. Namun baru-baru ini ianya telah naik semula kepada 1400 walaupun saya masih meneruskan rawatan dialisis. Persoalannya, mengapa kretinin saya menjadi tidak stabil dan kerap turun naik? Adakah faktor pemakanan saya yang menyebabkan ianya berlaku?

    • Waalaikumussalam,memang apabila kita sudah menajalani rawatan dialisis,paras kreatinin susah untuk dikawal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

PERCUMA!Panduan Diet Untuk Pesakit Buah Pinggang